Articole
-
Ascultarea
Citește mai mult: AscultareaCând un părinte îmi spune cu îngrijorare sau frustrare „Copilul meu nu mă ascultă”, știu că în spatele acestor cuvinte se află o mare nevoie de conexiune. Am auzit de nenumărate ori această frază în cabinet, rostită de mame și tați care simt că nu mai ajung la copilul lor. În același timp, de cealaltă parte,…
-
Efectele negative ale testărilor standardizate în clasa a II-a și cum putem sprijini copiii
Citește mai mult: Efectele negative ale testărilor standardizate în clasa a II-a și cum putem sprijini copiiiÎn calitate de psiholog și psihoterapeut, întâlnesc frecvent părinți îngrijorați și educatori dedicați care se întreabă cum îi afectează pe cei mici testările standardizate timpurii. În ultimii ani, școlarii de clasa a II-a au început să fie supuși unor evaluări naționale standardizate – primele „examene” din viața lor școlară. Deși intenția acestor testări este de a măsura…
-
Regula lui 3: Cum ne ajută să ieșim din zona lui „NU”
Citește mai mult: Regula lui 3: Cum ne ajută să ieșim din zona lui „NU”Adela Ioana Târziu Grăjdeanu „Nu-mi place.” „Nu pot.” „Nu înțeleg.” În cabinetul de psihoterapie, am observat un tipar comun la mulți dintre ceoncu care lucrez, copiii și adolescenții cu care lucrez: își pun singuri bariere mentale. Spun repede „nu-mi place”, „nu pot”, „nu-mi iese”, fără să își dea șansa reală să încerce sau să descopere…
-
Cum formăm copii capabili să schimbe lumea: Reziliență, argumentare și gândire critică
Citește mai mult: Cum formăm copii capabili să schimbe lumea: Reziliență, argumentare și gândire criticăAbilități esențiale Gândirea critică, inteligența emoțională și creativitatea – abilități esențiale pentru viitorul copiilor noștri Într-o lume în continuă schimbare, în care informația circulă cu o viteză uluitoare, cred cu tărie că trei abilități sunt esențiale pentru ca un copil să construiască o viață împlinită și echilibrată: gândirea critică, inteligența emoțională și creativitatea. Gândirea critică este,…
-
Ce se ascunde în spatele lui „Nu pot”: Teama, vocea critică și neîncrederea copiilor în ei înșiși
Citește mai mult: Ce se ascunde în spatele lui „Nu pot”: Teama, vocea critică și neîncrederea copiilor în ei înșișiCe se ascunde în spatele lui „Nu pot”: între teamă, neîncredere și perfecționism „Nu pot.”„Nu știu.”„Nu are rost, oricum o să greșesc.”„Sunt prost.” Sunt expresii pe care le aud frecvent în cabinet, venind de la copii care, în realitate, ar putea face multe – dacă nu s-ar teme, dacă nu s-ar simți judecați, dacă ar…
-
Lecția echilibrului în iubirea de bunic
Citește mai mult: Lecția echilibrului în iubirea de bunicDespre rolul bunicilor, respectul pentru părinți și nevoia de echilibru în familie Zilele trecute am citit o declarație a actriței Anca Sigartău care m-a impresionat și care m-a făcut să scriu acest articol. Cuvintele sale sincere au atins un punct nevralgic în dinamica familiei extinse: relația dintre bunici, părinți și nepoți. Actrița a vorbit cu…
-
Rosul unghiilor, ticurile nervoase și mințitul
Citește mai mult: Rosul unghiilor, ticurile nervoase și mințitulTrăim vremuri în care copiii sunt tot mai ocupați și tot mai triști. Agenda celor mici este plină: meditații, cursuri de limbă străină, sporturi, olimpiade, afterschool. Însă timpul pentru joacă liberă, plictiseală creativă și conectare emoțională reală este adesea redus dramatic. În această ecuație dezechilibrată, tot mai mulți părinți observă comportamente îngrijorătoare: rosul unghiilor, ticuri…
-
Copiii supradotați
Citește mai mult: Copiii supradotațiCopiii supradotați: între potențial intelectual și provocări emoționale În clasa a 10-a, am aflat – mai mult dintr-o întâmplare, în urma unei testări psihologice – că mintea mea funcționează diferit. O testare psihologică, făcută fără mari așteptări, a scos la iveală ceva ce eu sau familia mea nu intuiam: o inteligență cu mult peste medie.…
-
Când mintea strălucește, iar sufletul se zbate
Citește mai mult: Când mintea strălucește, iar sufletul se zbateExistă copii care uimesc prin vocabularul lor, prin logica lor ascuțită și capacitatea de a face conexiuni complexe. Sunt copiii care par „mai mari decât vârsta lor”, cei care citesc enciclopedii la 6 ani sau pun întrebări filozofice la 8. Și totuși, unii dintre acești copii ajung să aibă note mici, crize emoționale, să pară…
-
Impactul etichetării asupra dezvoltării copiilor
Citește mai mult: Impactul etichetării asupra dezvoltării copiilor„Ești rău!” – de ce etichetarea publică a unui copil îl rănește și nu îl ajută să se îndrepte În multe săli de clasă, din păcate, încă se mai aud replici precum „Ești rău!”, „Mereu faci probleme!” sau „Nu mai pot cu tine!”. Spuse cu voce tare, în fața colegilor, aceste cuvinte nu sunt simple…
-
Copilul care evită să vorbească
Citește mai mult: Copilul care evită să vorbeascăCopilul care evită să vorbească Cât de importantă este relația de atașament? Sunt momente în viața noastră de părinți în care ne trezim cu un bilețel, o frază rostită în șoaptă sau o privire care cere ajutor, dar nu știe cum. Un copil mi-a dat recent acest mesaj scris de mână: „Îmi e greu să…
-
Decalajele de vârstă de la școală
Citește mai mult: Decalajele de vârstă de la școalăCum afectează decalajele de vârstă de la școală dezvoltarea copiilor: între competiție toxică și presiuni inutile Într-o lume din ce în ce mai grăbită, părinții ajung să se întreacă adesea nu doar în a-și susține copiii, ci și în a-i împinge înaintea dezvoltării lor naturale. Această competiție nevăzută, dar constantă, se reflectă dureros în decalajele…
-
Vreau să vorbesc cu părinții mei…
Citește mai mult: Vreau să vorbesc cu părinții mei…„Vreau să vorbesc cu părinții mei, dar înainte să îmi spun părerea, ei spun că orice altă opinie față de a lor este greșită și îmi este frică să le mai vorbesc ce cred.” Acesta este biletul anonim al unui adolescent „Mi-e frică să le mai spun ce cred” – când copilul tace de teamă,…
-
Copiii nu spun, dar simt tot
Citește mai mult: Copiii nu spun, dar simt totAcesta este un bilet anonim, primit de la un elev din clasa a 7-a. „Nu pot să-mi exprim sentimentele concret astfel încât oamenii să mă înțeleagă.” Această afirmație exprimă o dificultate de comunicare (emoțională), specifică adesea adolescenței — ATENTIE și nu doar adolescenţei. Copiii nu învață doar din ceea ce li se spune, ci mai…
-
Problemele de vorbire la copii: semne, impact și soluții concrete pentru părinți responsabili
Citește mai mult: Problemele de vorbire la copii: semne, impact și soluții concrete pentru părinți responsabiliProblemele de vorbire la copii: semne, impact și soluții concrete pentru părinți responsabili Vorbirea – cheia unei dezvoltări sănătoase Mulți părinți se întreabă: „Oare e doar o etapă? Va vorbi mai bine mai…
-
De ce timpul petrecut cu copilul tău valorează mai mult decât orice cadou
Citește mai mult: De ce timpul petrecut cu copilul tău valorează mai mult decât orice cadouNu scriu aceste rânduri ca să acuz sau să critic pe cineva. Știu că fiecare părinte își iubește copilul și face tot ce poate pentru binele lui. Cu toții avem zile aglomerate, momente de epuizare și alegeri dificile de făcut. Tocmai de aceea cred că e important să vorbim, cu sinceritate și fără judecată, despre…