Copiii nu spun, dar simt tot

Acesta este un bilet anonim, primit de la un elev din clasa a 7-a.
„Nu pot să-mi exprim sentimentele concret astfel încât oamenii să mă înțeleagă.”
Această afirmație exprimă o dificultate de comunicare (emoțională), specifică adesea adolescenței — ATENTIE și nu doar adolescenţei.

Copiii nu învață doar din ceea ce li se spune, ci mai ales din ceea ce trăiesc. Sunt ca niște bureți: absorb emoțiile, gesturile, tonul vocii, felul în care părinții gestionează stresul, conflictul, iubirea, frustrarea sau tăcerea. Iar atunci când comunicarea emoțională lipsește, ei nu învață doar să tacă – ci învață să se teamă de ceea ce simt, să evite exprimarea și să se închidă în sine.

De cele mai multe ori, un copil care nu reușește să-și exprime emoțiile clar este un copil care nu a avut modelul unui adult care să o facă. Sau, dimpotrivă, a avut în față un adult care a reacționat disproporționat când el a încercat să se exprime: cu critică, cu glume nepotrivite, cu morală sau cu tăcere.

Relația de atașament – cheia siguranței emoționale

Relația de atașament pe care copilul o dezvoltă cu părintele este fundamentul încrederii în lume, în ceilalți și în sine. Este „acasă”-ul emoțional în care învață că poate fi ascultat, iubit, văzut, chiar și atunci când e furios, trist sau confuz. Când relația de atașament este una sigură, copilul are curajul să exploreze lumea, dar și să-și exploreze propriile emoții.

Copiii nu devin brusc adulți care știu să comunice – ei devin oglinda relațiilor pe care le-au trăit. Cuvintele nespuse, gesturile neînțelese, conflictele nerezolvate se imprimă adânc în felul lor de a fi. Dar vestea bună este că relația se poate repara, întări și vindeca, atâta timp cât adultul e dispus să se uite cu sinceritate în oglindă.

Iată câteva sugestii pentru părinți, formulate din perspectiva mea:
Ce are nevoie copilul ?
1. Să fie ascultat fără grabă și fără soluții imediate
Copiii și adolescenții au nevoie să fie ascultați cu răbdare. Părinții trebuie să evite reacții imediate de genul „nu e așa” sau „hai, nu-i chiar atât de grav”, pentru că astfel copilul se închide și mai tare.
2. Validare emoțională
Nu este important dacă părintele înțelege perfect emoția, ci dacă o validează:
„Mi se pare greu ce trăiești, îți mulțumesc că mi-ai spus.”
3. Oglindire și punere în cuvinte a emoțiilor
Un copil care nu reușește să exprime concret ce simte are nevoie să audă limbaj emoțional.
„Pari confuz/frustrat/îngrijorat. E ceva ce te apasă?”
4. Reducerea presiunii de a se exprima „corect”
Copiii se pot bloca dacă simt că trebuie să se exprime clar sau „ca un adult”. Ajută să li se spună:
„Nu trebuie să explici perfect. Spune cum poți, sunt aici să te înțeleg.”
5. Exemple personale moderate
Părintele poate împărtăși ocazional momente în care și el s-a simțit neînțeles sau a avut dificultăți de exprimare, ca să normalizeze trăirea copilului.
6. Activități alternative de exprimare
Dacă vorbitul e greu, poate scrisul, desenul, muzica sau teatrul ajută.

Cauzele pentru care un copil simte că nu poate să-și exprime sentimentele concret astfel încât ceilalți să-l înțeleagă pot fi multiple și, adesea, interconectate. Iată cele mai frecvente:

1. Dezvoltarea neuropsihologică a adolescenței

  • Cortexul prefrontal, responsabil cu organizarea gândirii, autocontrolul și exprimarea coerentă, este încă în dezvoltare.

  • Sistemul limbic (emoțiile) e foarte activ, ceea ce înseamnă că adolescentul simte mult, intens, dar nu are încă toate instrumentele pentru a pune în cuvinte trăirile.

2. Lipsa unui vocabular emoțional

  • Mulți copii nu au fost învățați să recunoască și să numească emoțiile. Ei știu că simt ceva, dar nu știu ce sau cum să exprime acel lucru.

  • Părinți care nu vorbesc despre emoții (modele de „stoicism” sau evitarea vulnerabilității) contribuie la această carență.

3. Teama de a fi judecat, respins sau ridiculizat

  • Adolescenții sunt foarte sensibili la reacțiile celorlalți, mai ales ale părinților sau colegilor.

  • Dacă în trecut au fost ironizați sau respinși când și-au exprimat emoțiile, încep să le reprime.

4. Experiențe traumatice sau copleșitoare

  • Situații precum bullying, divorțul părinților, respingerea socială, schimbări bruște sau suferințe emoționale puternice pot duce la închidere în sine.

  • În astfel de cazuri, copilul poate chiar să evite conștient contactul cu propriile emoții (mecanism de apărare).

5. Perfecționismul sau nevoia de control

  • Unii adolescenți refuză să vorbească despre ceea ce simt dacă nu pot fi „siguri” că exprimă corect. Aceasta este o formă de autocenzură.

6. Neîncrederea în relațiile apropiate

  • Dacă părinții sau adulții din jur au reacționat disproporționat în trecut (ex. dramatizare, critică, minimalizare), copilul nu mai simte că e „sigur” să se exprime.

 

Oricând ai nevoie, dragă părinte, sunt aici fie şi doar cu o opinie.

Distribuie dacă ți-a plăcut:



Vă doriți un copil echilibrat și fericit?

Abonați-vă și primiți sprijinul unui specialist în psihologia copilului: sfaturi practice, materiale gratuite și idei care chiar funcționează, direct în inboxul dumneavoastră.

Vă doriți un copil echilibrat și fericit?

Abonați-vă și primiți sprijinul unui specialist în psihologia copilului: sfaturi practice, materiale gratuite și idei care chiar funcționează, direct în inboxul dumneavoastră.

Continuă lectura