Copiii supradotați

Copiii supradotați

Copiii supradotați: între potențial intelectual și provocări emoționale

În clasa a 10-a, am aflat – mai mult dintr-o întâmplare, în urma unei testări psihologice – că mintea mea funcționează diferit. O testare psihologică, făcută fără mari așteptări, a scos la iveală ceva ce eu sau familia mea nu intuiam: o inteligență cu mult peste medie. Începând de atunci, am înțeles de ce învățam cu ușurință, de ce făceam conexiuni rapide sau vedeam soluții acolo unde alții vedeau doar obstacole.

Dar nu acest lucru mi-a definit cu adevărat parcursul, ci faptul că alături de această minte , poate mai ageră am trăit o viață întreagă cu o hipersensibilitate emoțională uneori greu de gestionat. O combinație aparent paradoxală, dar de fapt foarte des întâlnită în rândul copiilor supradotați.

Cum m-a ajutat experiența personală în lucrul cu copiii supradotați

Lucrând ulterior, ca psiholog, cu copii cu înzestrări similare, m-am regăsit în ei. Le-am recunoscut tristețile, neliniștile, întrebările existențiale timpurii, dar și bucuria cunoașterii, curiozitatea nesfârșită și sensibilitatea față de suferințele lumii. M-a ajutat enorm să pot să văd din interior ceea ce pentru mulți specialiști rămâne o realitate greu de înțeles.

Nevoile nevăzute ale copiilor supradotați

Copiii cu inteligență peste medie nu sunt neapărat „norocoșii” care vor reuși oricum în viață. Dimpotrivă, ei au nevoie de o însoțire atentă și empatică, deoarece:

  • Au o maturitate cognitivă înaintea maturității emoționale. Gândesc profund, dar pot fi copleșiți de propriile trăiri.
  • Pun întrebări existențiale devreme. Se întreabă despre moarte, sensul vieții, suferință – uneori chiar de la 5-6 ani. Îmi amintesc si acum cum în mintea mea rulau frecvent astfel de întrebări despre viață și moarte, despre boală sau despre esența ființei umane.
  • Simt acut nedreptatea. Fie că e vorba de reguli aplicate arbitrar, fie de suferința din lume, suferă profund.
  • Sunt perfecționiști. Pot evita provocările de teamă să nu greșească sau să nu dezamăgească.
  • Au nevoie de un rost: Nu învață mecanic și nici din obligație – au nevoie să înțeleagă scopul a ceea ce fac și au o minte care face multe asocieri logice.
  • Pot fi percepuți drept „dificili”. Tocmai pentru că pun la îndoială regulile, sunt independenți în gândire și emoțional vulnerabili.

Ce putem face ca părinți și educatori

  1. Să le oferim siguranță emoțională. Sprijinul afectiv este la fel de important ca stimularea cognitivă.
  2. Să le încurajăm exprimarea emoțiilor. Uneori, acești copii au nevoie de sprijin pentru a-și înțelege și verbaliza trăirile.
  3. Să adaptăm învățarea la nevoile lor. Nu doar mai mult, ci altfel, cu provocări autentice, cu spațiu pentru creativitate.
  4. Să le respectăm ritmul. Pot părea „avansați” într-un domeniu, dar încă „copii mici” în altul. E normal.
  5. Să le validăm trăirile. Chiar dacă par „exagerate”, sunt reale și chiar dureroase pentru ei.

Dacă și copilul tău pare să vadă lumea altfel, să înțeleagă prea repede sau să sufere prea intens, nu îl „normaliza”. Ajută-l să își înțeleagă darul, dar și vulnerabilitățile.

Și, mai ales, oferă-i acel spațiu sigur unde inteligența și emoția pot coexista.


Cum arată un copil supradotat: o minte strălucită într-un suflet sensibil
Copilul cu inteligență peste medie nu este doar „deștept”. El este un copil complex, adesea contradictoriu, care trăiește intens, înțelege mult, dar are nevoie de sprijin emoțional.

  1. Curiozitate intensă și gândire abstractă precoce
    Încă de mic, pune întrebări care par „prea mari pentru vârsta lui”:
    „De ce murim?”, „Unde se duce sufletul?”, „De ce există războaie?”
    Nu se mulțumește cu răspunsuri simple și își exprimă frustrarea când adulții ezită sau oferă explicații vagi.
  2. Capacitate de concentrare în domenii de interes
    Poate petrece ore întregi studiind insecte, planete sau istoria, dar se plictisește rapid la teme repetitive sau fără rost pentru el. Are nevoie de provocări și de libertatea de a explora.
  3. Simț al dreptății și empatie peste medie
    Are o busolă morală internă foarte clară. Suferă când vede o nedreptate, chiar și una „minoră” în ochii adulților. Poate plânge pentru un animal rănit sau pentru un coleg marginalizat. Trăiește suferința altora ca pe a sa.
  4. Perfecționism și teama de eșec
    Pentru că înțelege mult și are așteptări mari de la sine, se poate bloca în fața greșelii. Uneori evită să încerce lucruri noi ca să nu dea greș. Se judecă aspru și are nevoie de încurajare blândă, dar fermă.
  5. Umor sofisticat și creativitate aparte
    Face glume subtile, cu dublu înțeles, sau creează povești și lumi imaginare cu o coerență uimitoare. Creativitatea lui este uimitoare
  6. Hipersensibilitate emoțională
    Reacționează intens la critici, schimbări, conflicte sau eșecuri. Uneori plânge ușor, alteori se retrage în sine. Nu este „slab”, ci are un sistem nervos foarte receptiv. Această sensibilitate este darul său, dar și sursa celor mai mari provocări.
  7. Nevoia de rost
    Nu face lucruri doar pentru că „așa trebuie”. Vrea să înțeleagă scopul, să vadă impactul, să găsească un rost în ceea ce face. Când simte că ceea ce i se cere e lipsit de sens, își pierde motivația.

Acești copii nu au doar un „coeficient de inteligență ridicat”. Ei trăiesc altfel. Iar dacă sunt sprijiniți cum trebuie – emoțional, cognitiv și relațional – pot deveni adulți străluciți, empatici și echilibrați.

Distribuie dacă ți-a plăcut:



Vă doriți un copil echilibrat și fericit?

Abonați-vă și primiți sprijinul unui specialist în psihologia copilului: sfaturi practice, materiale gratuite și idei care chiar funcționează, direct în inboxul dumneavoastră.

Vă doriți un copil echilibrat și fericit?

Abonați-vă și primiți sprijinul unui specialist în psihologia copilului: sfaturi practice, materiale gratuite și idei care chiar funcționează, direct în inboxul dumneavoastră.

Continuă lectura